Raceverslag Honeybee-racing Race 11 & 12 RSZ Motorsport



Het weekend van 2 en 3 augustus was het weekend op Assen, de laatste keer op Assen dit jaar volgens de agenda van RSZ Motorsport waarvoor we de vrijdag 5 trainingssessies en de zaterdag (2 races) hadden geboekt.

De weersverwachting was voor de vrijdag wisselvallig en voor de zaterdag droog (bewolkt) weer.


Vrijdag

We hadden nieuwe bandjes op mijn Ducati gezet om lekker fris aan deze trainingsdag te gaan beginnen. Het was alweer een tijdje geleden dat ik op Assen had gereden dus bij aanvang van de 1e sessie moest ik weer aan “het gevoel” wennen.

Helaas duurde deze sessie niet lang: bij het terugschakelen vanuit Madijk naar Ossenbroeken blokkeerde het achterwiel van de Ducati abrupt en vloog ik direct van de motor af omdat de achterzijde uitbrak……. Ik krabbelde overeind, rende naar de motor, startte deze opnieuw en wilde de baan weer op rijden maar helaas het achterwiel zat muurvast. Met 5 man hebben de baco’s mijn motor buiten de baan getild en het was over en uit met de pret.

Dus moest ik langs de medische keuring of alles OK was, dit ging vlot en hierna met de motor terug naar ons plekkie op de paddock. In principe was het einde oefening.

Toen kwam voorstel om de zaterdag op de Aprillia te mogen rijden van mijn wederhelft. Dit betekende de Ducati in een geleende bus (thanx Linly) en van Assen naar Utrecht en weer terug………. Zo gezegd zo gedaan en omstreeks 16.00 uur arriveerden we na vele files en regenbuien onderweg met de Aprillia weer op de paddock van Assen waar het gelukkig weer droog was geworden na een natte dag dus veel hadden we daar niet gemist! Snel de bandjes nog gewisseld en hierdoor kon ik nog net de laatste sessie van de vrijdag op een andere motor, met andere zit, en anders schakelen rijden. Hoezo spanning en stress???

Een bezoekje een Mamma Mia te Rolde (de lekkerste shoarmatent van Nederland) maakte die dag weer helemaal goed! (thanx Wilma!)


Zaterdag

De zaterdag begon al met veel beter weer, en ik moest nog wel erg wennen aan de Aprillia dus mijn rondetijden waren nog niet geweldig.

De kwalificatietraining verliep echter al een stuk beter, hier zette ik een 1.57 neer wat ik zelf met deze motor al een stuk beter vond!

Ondertussen waren veel vrienden van ons toch weer komen kijken wat erg fijn, lief en gezellig was.


Race 1

Tja en dan race 1: Ik had een 15e startplek en mijn start was gelukkig weer goed, helaas zat ik bij het aanremmen van de haarbocht achter Richard Lamers die voor mijn doen erg vroeg remde, waardoor er veel rijders buitenom gingen en ik geen kant op kon. Ik begon langzaam wat rijders te passeren.

In de 2e ronde bij het uitkomen van Stekkenwal kwam er een rijder binnendoor die ik pas zag op het moment dat ik de bocht uitstuurde, hij stuurde naar buiten en ik naar binnen, waardoor mijn rechterschouder tegen de linkerkant van zijn achterband kwam, waardoor ik een harde duw naar links kreeg……….. Ik probeerde de Aprillia nog op de baan te houden maar kwam met de achterband toch in het gras terecht en lag er direct naast.

Een grote teleurstelling en boos kroop ik met hulp van een baco weer op de motor om terug naar de paddock te rijden want de race was voor mij over.

Bij de medische keuring werd ik wederom weer goedgekeurd echter mijn helm was nu wel aan vervanging toe. Hierna hebben we bij Race Control de beelden terug gekeken en bleek dat het een race-accident was en mijn tegenstander er ook niets aan kon doen. Erg vervelend maar helaas……

Race 2

Omdat ik dus Race 1 niet had afgemaakt, moest ik Race 2 achteraan starten dus vanaf plek 35.

Mijn start was wederom goed en ik haalde weer een 6 a 7-tal rijders in, deze race verliep best goed, ik merkte dat het lastig was om mijn focus en concentratie goed te behouden, omdat ik herhaaldelijk met andere rijders in gevecht was waarbij mijn bochtensnelheid hoger was en hun vermogen hoger was op het rechte eind, dus het werd stuivertje wisselen wat resulteerde in een 23 ste plek. Eigenlijk niet helemaal tevreden want ik had er graag nog een paar plekjes bij gehad, maar gezien de omstandigheden en waarschijnlijk de 2 valpartijen was dit hetgeen er nog inzat voor mij.

Kortom een enerverend weekend met ups en teveel downs zal ik maar zeggen.

Voorlopig is het racen wel even voorbij voor Honeybee-racing vrees ik……


Toch wil ik de volgende mensen bedanken voor hun support: Ed, mams, Linly, Toontje, John, Wouter & Marijke