Raceverslag Honeybee-racing RSZ Motorsport Race 9 & 10 Circuit Zolder 9 juli 2019


Ja mensen, de races 9 en 10 van RSZ Motorsport werden verreden op circuit Zolder te België.

Al ruim van tevoren had ik hier erg veel zin in, dit is mijn persoonlijke favoriete baan om op te racen. Iedereen mag hier verschillend over denken, maar de ligging van het circuit in de bossen, de heuvels, scherpe chiquanes en hoogteverschillen vind ik super om op te racen. Dit positieve naast de op sommige plekken onveilige plekken (geen tot weinig uitloop of grindbak), de inmiddels gedateerde accommodatie enz enz….

’s morgens vroeg werden we al onaangenaam verrast dat er absolute stilte op het circuit moest zijn, oftewel dankzij 3 omwonenden die al verschillende rechtzaken gewonnen hadden mocht er geen brommer, motor of compressor gestart worden……. Erg logisch op een circuit maar goed….. verder met mijn verhaal:

We hadden deze dag 2x een vrije training, 1 kwalificatie en 2 races. Al gelijk vanaf de eerste training voelde de Ducati die weer was klaargemaakt door MCT Terneuzen weer vertrouwd aan en gingen in de 2e vrije training de tijden rap naar beneden. Er bleken 16 rijders van de snelste klasse waaraan ik deelneem (supersport 1000) aanwezig te zijn.

De kwalificatie ging goed, mijn focus was OK, en gelukkig reden er geen motoren in de weg, hierdoor reed ik een 7e tijd en was hier super tevreden mee.

Race 1

’s middags werd er door RSZ in overleg met alle rijders besloten om de Sport en Supersport klasse samen te voegen, dit werd een startveld van 27 motoren. Ik had dus de 7e startplek en na de warmup lap stond ik op de grid te wachten op het rode licht…… dit kwam vrij vlot en ik had weer eens een mega start, bij het ingaan van bocht 1 lag ik op de derde plek! Direct werd er elleboog aan elleboog geraced, dus met 2 motoren naast elkaar schouder aan schouder vanaf 200 km p uur kijken wie het laatste remde voor de chicane…..De 1e keer toen we achter op het circuit over het bruggetje knalden was daar een oliespoor verwijderd…… Ja de Belgen doen dat met een soort rood zand.

Dus we kwamen dwars door een rode stofwolk racen zonder enig zicht en kuipruit en helmvisier waren in 1 klap rood van het stof…. doodeng dus…..Ik kon de snellere mannen helaas niet achter me houden en in de 3e ronde vloog er vlak voor mij ééntje keihard rechtdoor de grindbak in……

Hierdoor volgde de rode vlag, eerst met een 60km p uur erop, maar al snel hierna een einde van Race 1! Plek 10 was toen mijn resultaat, uiteraard was ik hier niet tevreden mee en had al direct zin in Race 2…. De rijder die er was afgegaan was per ambulance afgevoerd…..

Race 2

Door allerlei omstandigheden was het tijdshema helemaal veranderd en begon Race 2 pas rond 16.40 uur….Nu dus voor mij betekende dit starten vanaf P10…..De warmup lap ging prima en op de grid stonden we weer te wachten op wat komen zou….

Weer knalde ik weg vanaf de 10e plek en ingaan bocht 1 lag ik op de 6e plek maar vlak voor mij maakte een rijder een bijna-highsider en zijn achtervolger moest hierdoor hard remmen, hierachter zat ik en ik spoot links langs deze 2 mannen en reed hierdoor op P4 :) Mijn focus was beter als in race 1 en dus mijn rondetijden ook, en voor mij reden de nummers 1,2 en 3 die ik probeerde met alle macht bij de houden. Helaas na 2,5 ronde lukte dit niet meer en plots werd ik door een rijder weer ingehaald. In de 6e ronde werd ik door nog 1 rijder ingehaald die ik wel bij kon houden, inmiddels reed ik wel op mijn persoonlijke limiet. Ik kreeg geen kans meer deze rijder in te halen want we werden na 6 rondes al afgevlagt. Waarom? Geen idee!

Tja een wat korter scenario van de 2 races op Zolder maar wel met een supergevoel en vertrouwen in mijn Ducati die weer keihard liep tussen alle moderne pk monsters!

Mijn dank aan:

Ed, Johnny MCT, Toontje, Chanty, Willem, RSZ Motorsport