Logo Honeybee

Tja, motoren en passie....

Mijn eerste motorfiets was een Suzuki GSXR0750R uit 1988, dat was best wel een "dikke fiets" als 1e motor om mee op straat te rijden. Hiermee deed ik dus mijn eerste ervaringen op. Al vrij snel hierna moest deze het veld ruimen voor een Honda cbr 600f2 waarmee ik veel makkelijker enigszins kon leren sturen.

Al snel wekte het World Superbike kampioenschap mijn interesse en wilde ik dit wel eens in het echt aanschouwen. Dus was het plan om eens naar het TT-circuit van Assen te gaan.

Al direct bij het eerste bezoek aan dit event op het TT-circuit van Assen was ik onder de indruk van de snelheid en het geluid met name van donderende Ducati's tussen al die schreeuwende en jankende 4 cilinders. Carl Fogarty was DE coureur op Ducati die voor de zoveelste keer op Assen won. Ik zat op de tribune tussen de Engelse fans van hem en de emotie sloeg toe... Geweldig vond ik dat, hierdoor begon mijn passie en liefde voor Ducati te groeien en dus moest de Honda al snel ruimte maken voor een Duc. Dus reed ik met de Honda naar Star Twin, Ducati dealer, wist ik veel... Daar aangekomen vroeg ik of ik mijn Honda kon inruilen tegen een Ducati en weet je wat ze zeiden? Zie je het kanaal aan de overkant? Nou flikker daar dat ding van je maar in!

Daarna ging ik bij hun voor de 1e keer een proefrit maken op een Ducati 748s... Nadat deze 3x afsloeg bij het wegrijden en ik mijn 1e Ducati-meters reed, werd ik overdonderd door het schrapende geluid alsof er geen olie in het motorblok zat, trillende spiegels waar je niets in ziet, een motorblok waar je geen 40 km per uur in de 5e versnelling kon tuffen zoals bij de Honda, NEE! Dit was emotie, trillingen, geluid en werken op deze motor die geen krimp gaf, het voelde als een stijve plank...

Ik ben toen tijdens die proefrit van schrik op een rustig landweggetje gestopt en ben in het gras gaan zitten kijkend naar de Ducati met bonkend hart en waterige oogjes... Compleet verliefd was ik en besmet met het Italiaanse virus en niet wetende wat nog komen zou...


Een lang verhaal kort


Ik ruilde dus de Honda in voor een Ducati 900ss van 1991, hiermee heb ik veel tochten en vakanties gereden. Hierna kocht ik mijn droombike, een Fogarty Ducati 916sps uit 1998 en terwijl mijn motor-vriendjes toen al grapten jij gaat straks racen, wist ik toen nog niet wat komen zou...

Na een aantal circuitdagen wist ik het, ik ging een licentiecursus volgen om mee te kunnen doen aan de Ducati Clubraces in 2007. Wat een wereld, wat een evenement en wat is het gaaf om de competitie aan te gaan. In dit weekend reed ik mijn 1e race en belandde in mijn klasse direct op het podium. Daarna reed ik een aantal jaren Ducati clubraces en in 2009 Ducati 3D Cup met een aantal races internationaal totdat het geld op was en de motor er geen zin meer in had...

Na een paar jaren zonder budget liet ik mijn Ducati weer opknappen en ging hiermee in 2013 op vakantie naar Italië, wat een superervaring. Hierna besloot ik dat jaar om toch weer een circuitdag op het TT-circuit van Assen te gaan rijden en kwamen de traantjes weer van emotie omhoog, dit is mijn passie hier moet ik iets mee gaan doen! Vanaf 2014-2017 hebben we met Honeybee-racing deelgenomen aan de OW Sportcup door een aantal wedstrijden mee te doen. Ik wist het zeker, ik wil meer dit is mijn passie!


Inmiddels


Inmiddels heb ik nu een aantal jaren deelgenomen aan het Nederlands Kampioenschap Open Wegrace-cup en heb mij stukje bij beetje weten te verbeteren.

In 2017 heb ik de 2e plek in de Sportcup klasse weten te behalen en in 2018 heb ik het wat rustiger aan gedaan en bij RSZ Motorsport en de Zomeravond competitie een aantal races gereden.

In november/december 2018 heb ik de Speedweek in Spanje, georganiseerd door Wilco Zeelenberg gevolgd, daar heb ik erg veel tips en tricks geleerd.

2019 bestond uit een aantal ZAC-races en in 2020 mocht er eerst helemaal niet geraced worden door "Corona" dus ben ik met een vriendengroep lekker meerdere dagen gaan circuitrijden in Nederland, België en Frankrijk. Dit was erg leuk en gezellig maar ondertussen miste ik toch het racen in competitieverband... Ik miste de druk, de adrenaline en het competitie-element.


Portret Deborah

2021


In 2021 hebben we besloten om een nieuwere racemotor aan te schaffen. Het Italiaanse virus bleef intact en de keuze viel op Aprilia met tegelijkertijd een nieuwe sponsor Roké Motors uit Mijdrecht die voor het onderhoud ging zorgen. Met de vriendengroep zijn we toen naar het Spaanse Alcarras geweest om daar 3 dagen te racen en hebben we een heerlijke tijd en reis beleefd.


2022

In 2022 hebben we in Spanje een voorjaarstrainig gedaan op het Spaanse circuit Andalucia, dit was leuk, zinvol en leerzaam. Daarna hebben we aan diverse races deelgenomen van de Zomer Avondcompetitie en hier en daar een circuitdag gedaan.


2023

Ook in 2023 zijn we naar Spanje geweest op het circuit Almeria en hebben hier weer vol van genoten. Ik moet ook bekennen dat het voor mij lang duurde voordat ik echt "vriendjes" met de Aprilia werd, dit heeft echt z'n tijd nodig.

In 2023 hebben we wederom deelgenomen aan de ZAC races en ook aan een endurance-race.

2024 zal een spannender jaar worden met meer verslagen per race vermeld bij NEWS!

Wanneer je mij in actie kunt zien, kun je vinden op calendar!