Ja beste mensen, zoals jullie in het vorige verslag hebben kunnen lezen ben ik een week geleden tijdens een IDC-race in ronde 5 helaas met de Aprilia onderuit gegleden in bocht 3 - insturen Ossenbroeken. En omdat we nog geen week later hadden ingeschreven voor de Ducati Clubraces, was het dus noodzaak om de Aprilia z.s.m. weer in orde te krijgen om weer te kunnen racen :)
Dankzij de tip van vriend Frank Klijnstra nam ik contact op met Racing Products en kregen we de juiste onderdelen op tijd geleverd! Dit betekende woensdagavond tot laat sleutelen aan de motor, omdat we op donderdag al zouden vertrekken naar Assen.
Gelukkig lukte dit allemaal en konden we zodoende do-avond bepakt en bezakt met onze BEE-Sleurhut richting het noorden rijden.
Rob Mulder had een rustig stukje paddock voor ons gereserveerd en 's avonds hebben we alles uitgepakt en opgebouwd. We hadden sinds jaren onze grote gele tent meegenomen, want de bedoeling was een Aprilia-Camp hierin te maken met nog 2 andere RSV4's :) van Frank en Klaas-Jan.
De weersverwachting was redelijk, en omdat we niet voor de vrijdag hadden ingeschreven was er tijd om eens rustig de paddock te verkennen. Inmiddels was het 8 jaar geleden dat ik mee heb gedaan aan de Ducati Clubraces, destijds nog met de gele MCT Terneuzen 996R maar nu dus met de Aprilia RSV4 in de Thunderbikes-klasse. :)
Wat was het voor ons weer "thuiskomen" om al die vele bekenden te zien en vooral te spreken! Iedereen een paar jaartjes ouder maar iedereen nog even gepassioneerd over hun Italiaanse motorliefde! Net als vroeger had ik onze paddock BEE-Racer meegenomen, die wederom veel aandacht trok van met name oudere liefhebbers!
Inmiddels hadden Frank vd Heuvel en Klaas-Jan Bijkerk hun RSV-kanonnen ook in onze tent genesteld en was er een goede sfeer, kortom supergezellig. Ook onze overburen op de paddock deelden uitvoerig dezelfde passie, dus een hechte en fijne sfeer en natuurlijk heel veel ouwehoeren met gelijkgestemden. :)
En dan natuurlijk de zaterdag; 's morgens 1 kwalificatietraining en 's middags 1 kwalificatietraining. De paddock werd voller en voller maar gelukkig had de organisatie voor de zijspannen (sidecars) een aparte paddock ingericht, zodat het op onze paddock niet overvol werd. Door de drukke week sliepen we in onze caravan als een blok, dus begonnen we lekker uitgerust aan de zaterdag.
De 1e kwalificatie na de val van vorige week was voor mij echt weer wennen en het vertrouwen terugkrijgen en precies op de plek waar ik gevallen was, hadden de baancommissarissen een oliespoor weggepoetst met cement dus dat hielp ook niet echt met het vertrouwen terug te winnen...
Overigens trainden we deze 1e kwalificatie met de pro-thunderbikes die verder niet meer samen met onze groep zou trainen, dus het was aardig druk op de baan, en daarnaast ook nog met grote snelheidsverschillen (rijders die 1.50 reden en rijders die 2.14 reden). Kortom uitkijken geblazen. Deze training leverde mij toch nog een 11e startplek op van de 20 rijders.
Ik was dus gezien bovenstaande situatie redelijk tevreden en merkte dat het vertrouwen terug begon te komen! Frank en Klaas-Jan waren duidelijk sneller op hun dikke 1100 RSV4's en hadden beter gekwalificeerd.
De 2e kwalificatie merkte ik dat het ietsje beter ging, ik kon me beter focussen en had ook meer vrij baan! Eigenlijk zouden we op elke dag een korte 1e vrije training moeten hebben om 'er weer eventjes in te komen' want ik reed veel beter deze kwalificatietraining. Uiteindelijk leverde dit mij een 9e plek op in mijn klasse en weer een seconde sneller als in Q1!
Na een lekkere douche en warme maaltijd hebben we gezellig in ons Aprilia-camp de sprintrace van de moto-gp samen gekeken! Wederom erg gezellig en de nodige humor. :) Ook nu kwam bij mij de vermoeidheid vroeg, en ben ik lekker op tijd mijn nestje ingegaan - zondag was immers DE racedag!
Toen ik 's morgens vroeg wakker werd, scheen het zonnetje al vroeg op het TT-Circuit, super dus! Iedereen was vrolijk gestemd en had er zin in! Wat wil je nog meer met zo'n lekker zonnetje erbij!
Doordat de Clubraces een erg groot evenement is was er blijkbaar 's avonds een herindeling geweest waardoor de startopstelling voor de races op zondag veranderd was... en men had mijn 1e kwalificatietrainingstijd gebruikt i.p.v. die van de 2e, en er waren rijders aan onze klasse toegevoegd, dus stond ik op P13 i.p.v. P11. Nadat we verhaal hadden gehaald bij Race-control werd ik na de nodige overredingskracht op P11 neergezet en werd het schema aangepast. Met 500 deelnemers is het voor Race-control natuurlijk ook wel een hele uitzoekklus.
Maar goed, toch weer 2 plekkies naar voren op de startgrid en niet voor niets Q2 gereden dacht ik... Langzaam tikten de uurtjes weg en werd het tijd om ons voor te bereiden voor race 1. Ondertussen kwamen Toontje van Santen, onze trouwe vaste fan en hulp, en daarna ook nog Silvia en onze nieuwe fan Bert ons vergezellen. :)
Na de nodige buik-kriebeltjes en toiletbezoeken, dan maar het Aprilia-pak van Edward aan en de bandenwarmertjes eraf. Iedereen was stil en de spanning droop eraf...
Met de 3 RSV4's reden we over de drukke paddock naar de startopstelling en hierna de warm-up lap. Daarna parkeerde ik de Aprilia op rij 4, plek 11. Snel nog de lounge-control aan en wachten totdat het mannetje met de rode vlag wegliep...
De rode lampen gingen uit en ik reageerde te enthousiast waardoor mijn motor even zich verslikte... Shit dacht ik, zo moet het niet. Gelukkig kon ik me goed focussen en begon stapjes te maken met het inhalen van andere rijders. Direct was het duidelijk dat een rijder op een Triumph het mij erg lastig maakte en ook Robin op de RSV Mille zat mij in het begin in de weg... Jemig wat een race, elkaar eruit remmen, kuip aan kuip vechten tegen elkaar en wat liep mijn motor toch lekker hard. :)
In de voorlaatste ronde dacht ik dat ik dichter bij een Ducati Panigale kwam, dit bleek echter de RSV4 van Frank van de Heuvel te zijn. Toen ik bij hem aan zijn achterwiel aangekomen was, was de Triumph er ook weer die met enige regelmaat zijn voorwiel aan mij liet zien met name bij het insturen van de Strubben.
In de laatste ronde kwam de Triumph mij voorbij en zag ik dat hij ook bij Frank die vlak voor mijn neus reed in de Strubben zich ertussen begon te wurmen. Nu snel een andere lijn pakken in Strubben dacht ik... Dit lukte en omdat de 2 motoren voor mij aan het vechten waren had ik een betere Strubben-exit en vloog ik op snelheid tussen hun beiden door...
De adrenaline spoot zo’n beetje uit mijn oren, ik wist dat dit de laatste ronde was en perste er alles uit wat ik kon. Stel je voor dat ze mij nog weer even terug zouden pakken... pfffff. Zodoende kwam ik als 7e over de finish helemaal tevreden! Tijdens de uitloopronde kwamen de traantjes van blijdschap er weer uit, heerlijk. :)
Bij terugkomst op de paddock werden we onthaald door trotse fans en partners, heerlijk, iedereen stond stijf van de adrenaline en de sterke verhalen waren niet uit de lucht!
Rond 16 uur stond race 2 op het programma, wederom begonnen de buikkriebeltjes weer te komen, gepaard met de nodige toiletbezoekjes!
Als 3 musketiers reden we met de 3 RSV4's weer over de paddock richting vooropstelling. Hier moet je eerst klaar staan in formatie zoals op de startgrid, echter daar aangekomen kreeg ik te horen dat ik toch weer op een ander plekje moest gaan staan als ik op de startgrid zou staan pfff wat een gerommel dacht ik...
Ik had me voorgenomen meer focus op mijn start te leggen en toen ik op de grid stond en de lounge-control weer zette was ik gelukkig beter geconcentreerd... De rode vlag ging weer opzij, hup de motor in de 1e versnelling en nu afwachten... Het rode licht floepte uit en ik spoot weg met een goede start waardoor ik een paar rijders kon inhalen waaronder zelfs Klaas-Jan die sneller had gekwalificeerd dan ik...
Direct was daar net als in race 1 weer de Triumph waarmee ik aan het battelen was, waarschijnlijk zag het er voor het publiek gevaarlijk uit, maar ik moet eerlijk bekennen dat het (tot zekere hoogte) voor mij leerzaam vechten, sturen, uitremmen en dergelijke was met deze rijder. God wat spannend en gaaf iedere ronde weer vechten, zoals verwacht kwam Klaas-Jan na 1 ronde mij voorbij en helaas kon ik hem nauwelijks bij houden.
Na een paar rondes kwam ik net als in race 1 weer Frank achterop en reed aan zijn achterwiel. Op alle punten waar ik het durfde probeerde ik Frank in te halen, echter had hij dit door en met meer pk’s trok hij steeds weer een gat... Ik had gezien dat hij in Ossenbroeken langzamer reed als ik, echter kon ik hem niet binnendoor passeren omdat hij defensief de deur voor mij dicht hield. Dan maar met meer gas buitenom dacht ik... Nog harder, nog platter, mijn voetsteunen schraapten over het asfalt... Echter toen Frank zag dat ik buitenom kwam stuurde hij naar binnen voor Strubben en zat ik weer achter hem. Een lang verhaal kort, aan zijn achterwiel gingen we dan ook over de streep, maar wederom wat een gave race en wat een gevechten, dit is mijn passie!
Tijdens de uitloopronde kwam bij mij weer alle emotie eruit, zeker omdat er veel mensen stonden te zwaaien en in de pitstraat stonden de baancommissarissen en alle grid girls op 'n rijtje dus ben ik gestopt om ze allemaal een handje te geven, heerlijk wat een afsluiting. :)
Dan terug naar ons Aprilia-camp waar iedereen vol emotie en enthousiasme en blijdschap elkaar begroette! Ge-wel-dig! Als afsluiter een groepsfoto (zie gallery 2024) superleuk. :)
Samengevat; een geslaagd super-raceweekend met aardige, leuke, gekke mensen met heel veel lol, spanning, stress en sensatie!
Dank aan; Edward, de boss :), Frank, Klaas-Jan, Toontje, Rob, Robin, Silvia, Bert, Stefan van Racing Products en iedereen die we gesproken hebben. Volgend jaar weer de DCR werd er al geroepen. :)
Volgende race? Zie Calendar!
Deborah - Honeybee-racing.nl