Zaterdag 5 oktober de laatste race van het seizoen. Dit weekend stonden we met 4 motoren in een pitbox en ondanks dat het buiten mooi weer was, was dit ook erg leuk en gezellig om te doen. Deze wedstrijddag bestond deze keer uit 1 kwalificatie en 2 wedstrijden. Mijn voorbereiding voor deze wedstrijddag was helaas niet optimaal verlopen dus ik was wat gespannen, maar we hadden in ieder geval mooi weer daar lag het niet aan en de Aprilia stond er ook super bij.
Gelukkig hadden we een parkeerplaats gevonden vlak voor de pitbox met onze caravan wat erg makkelijk was. Nu wist ik van mijzelf dat op een wedstrijd dag als ik niet van tevoren eerder op dit circuit heb gereden, mijn eerste sessie meestal tegenvalt.
Dit was inderdaad het geval; ik ging als één van de eerste rijders de baan op en had drie rondes redelijk vrij baan om te rijden, maar helaas kregen we na 3 rondjes al code rood omdat er een rijder in Madijk/Ossenbroeken gevallen was, wat later bleek Klaas Hiemstra te zijn. Hierdoor werd de race stilgelegd en moesten we enkele minuten wachten in de pitstraat niet wetende hoe lang dit zou duren...
Toen alle rijders hierna de kwalificatietraining gingen hervatten was dit erg lastig om te doen omdat we in 1 hele grote groep de baan weer op gingen, en er veel langzamere rijders voor mij zaten. Hierdoor kon ik mijn tijd niet verbeteren en betekende dit voor mij: de wedstrijd starten vanaf rij 10 oftewel de 29e plek van de 42 rijders. Uiteraard was ik hier helemaal niet tevreden mee maar het was niet anders.
De 2 wedstrijden werden ‘s middags verreden; de eerste om 14:12 uur en de tweede om 16:48 uur. Ik had het gevoel dat ik niet goed in mijn focus zat en begon mijn eerste race met de nodige maagtabletjes en paracetamol en begon dus wat twijfelend aan mijn opwarmronde van de eerste race en parkeerde de Aprilia op rij 10 midden in oftewel de 29e plek. Het duurde even en toen floepte het rode licht uit ik had een redelijk goede start en de motor had heel veel grip want ik had van Sylvia, een van mijn sponsors, een nieuwe achterband gekregen.
Ik zat redelijk in mijn ritme en kon toch wat mensen passeren waaronder vriend Klaas-Jan ook op Aprilia :) ... Eigenlijk vlogen de rondes voorbij en was ik opgelucht toen ik over de streep kwam en de race afgelopen was. Het bleek een 17e plek te zijn geworden, dus 12 plekjes winst waarmee ik niet ontevreden was.
Ik had ‘s middags om 15:30 uur een massage bij Anita Harkema geboekt (in de zwarte tent met roze dak) en oh wat was deze welkom, mijn rug en schouders waren stijf van de spanning en zij maakte dit alles helemaal los. Een aanrader voor iedereen dus!!! Wat was dat fijn, dus met beter gevoel begon ik aan de tweede race om 16.48 uur.
Wederom helaas vanaf plek 29 en niet vanaf plek 17... Dus weer parkeerde ik de Aprilia op de 10e rij, plek 29. Ik merkte dat ik deze keer gelukkig erg scherp was: het rode licht ging aan en floepte uit en ik had echt serieus de beste start van mijn hele racecarrière!!! Ik vloog voorruit aan de rechterkant van het veld en kon supersnel naar voren komen en bij het ingaan van de haarbocht lag ik op de 13e plek. :)
Ik zat direct aan het einde van een hele rij motorrijders wat er uitzag als een slang van rijders achter elkaar, heel dicht op elkaar allemaal zo hard mogelijk racen! Erg gaaf om dit te doen, ik merkte wel doordat er zoveel druk op zat in deze race dat ik ook van de spanning wat fouten maakte, 2x ging ik te vroeg op het gas bij het uit accelereren van de Strubben. Hierbij stapte de motor aan de achterkant iets opzij gewoon weg omdat ik te veel gas gaf en te lomp was… De stoom kwam uit mijn oren, wat was dit gaaf om te doen, op een gegeven moment kwam Dave Kooi mij voorbij en probeer ik aan te haken maar langzaam liep hij weg, ik had geen idee op welke plek ik reed. In de laatste ronde kwam ik bij een langzamere rijder achterop en had moeite deze snel te passeren waardoor er een rijder die achter mij reed ons sneller passeerde en ik nog een plekje verloor... Toen de race afgelopen was bleek ik 13e te zijn geworden kortom 16 plekken winst!
Achteraf bleek dat ik goed had gereden maar zelf had ik graag gezien dat mijn rondetijden nog wat lager waren geweest! k bedoel hoe leuk was het geweest als ik mijn p.r. nog had kunnen verbeteren, maar helaas dat zat er niet meer in aan de andere kant heb ik leuk en lekker kunnen racen en met de spulletjes heel naar huis is ook erg belangrijk!
Bij terugkomst bij onze pitbox was het één groot feest, allemaal bezoekers en kennissen en vrienden bij elkaar! Super gezellig en wat een saamhorigheid!!!
Jammer helaas is dit seizoen alweer voorbij, uiteindelijk ben ik 16e geworden in dit kampioenschap, met niet alle races te hebben verreden.
Mijn dank gaat uit naar de volgende personen/instanties:
ED voor alles
Toontje voor alle steun en hulp
Sylvia voor support en sponsoring
Kees/Roke Motoren voor hulp en sponsoring
Ferry Quick Reclame voor hulp en sponsoring
Motorbanden Quick Service voor de bandjes
Alle motorvriendjes en kennissen die ons een warm hart toedragen!!!