Voor de eerste keer dit jaar stond er op onze agenda een trainingsdag plus racedag op het TT Circuit te Assen! Hoe zou het deze keer gaan na mijn suc6je op Oschersleben 2 weekjes geleden???
Dus zijn we donderdag ‘s middags vertrokken en kwamen we rond 20.30 uur ‘s avonds aan. Het was heerlijk rustig weer overigens.
We hadden voor de vrijdag 4 sessies geboekt en begonnen dus heerlijk rustig aan deze dag met weer heerlijk weer. We hadden oude droogweer-bandjes op onze regenwielen laten leggen om deze “lekker” op te maken en deze dag was bedoeld om allerlei dingetjes ook uit te testen op de Aprilia!
Ook hadden we i.v.m. de geluidsrestrictie op het TT-circuit van onze vriend Kees Kentrop zijn extra lange uitlaat demper geleend om te testen of we hiermee geen geluidsproblemen zouden krijgen, niets was minder waar…. Frank vd heuvel en Joris waren bij ons komen staan en zodoende vormden we een waar Aprilia-camp! Erg leuk en gezellig :)
Iedere keer moet ik weer ‘n beetje wennen als ik op het TT- circuit race maar eigenlijk verliep alles prima! Maarr… al na de 1e sessie kreeg ik weer de bekende zwarte vlag en mocht ik me melden bij Timekeeping…
Het is erg jammer te moeten constateren dat de motorsport steeds voor ons als rijders duurder gemaakt wordt omdat wij onze motoren aan moeten passen aan geluidsrestricties die de provincie aan het circuit oplegt…
Na 2 sessies was de oude achterband wel op en hebben we deze vervangen door een andere oude gebruikte band. De laatste sessie van dag ging het nog bijna mis omdat ik achter Frank reed en iets te vroeg op het gas ging waardoor de motor uitbrak en ik er nog net op bleef zitten…
Aan het eind van de dag hebben we de remblokken vervangen en ander voorwiel geplaatst met wedstrijd-voorband omdat de oude voorband wat vreemd was gesleten… Toch wel fijn om een beetje meters te maken op zo’n test-dagje!
Tja de wedstrijddag hoe zou het gaan… ‘s morgens was het erg bewolkt en er hing een dikke mistlaag. Hierdoor werd het programma van de dag opgeschoven want op een gegeven moment konden de baan posten elkaar niet meer zien hierdoor…
De eerste kwalificatie die dus circa 35 minuten later begon verliep slecht vond ik, het was moeilijk een vrij plekje te vinden op de baan en steeds reden er langzame rijders op de baan waardoor ik niet een snelle tijd neer kon zetten… P22 was het resultaat. Dit overigens nog wel met de oude achterband van vrijdag!
Voor Q2 had ik bedacht om als 1 van de eersten de baan op te gaan, dit lukte en als 3e ging ik de baan op, het voelde gelijk goed aan en ik had veel meer vrij baan en reed 3 seconden sneller uiteindelijk maar dat hadden meer rijders gedaan waardoor ik weer op P22 stond vlak achter Frank en Robin net naast me…
De wedstrijd begon pas om 16.15 uur dus nu was het vooral kalm blijven en lekker kletsen met alle vrienden en bekenden die ons waren komen bezoeken! Erg gezellig en leuk was dit om zo gesteund te worden door support!
Om 15.00 uur had ik nog bij Anita een massage geboekt en oh wat was dit fijn, even de stress en spanning eruit en eraf super!!
P22 betekende voor mij rij 8 helemaal links op de grid aan de tribune-kant. Om 16.13 uur ging de toeter en begon de warm up lap, ik parkeerde de Aprilia op de grid achter Frank vd Heuvel… op P22 rij 8…
Het rode licht ging aan en weer uit en ik had in eerste instantie een goede start helaas moest ik direct mijn gas dicht draaien omdat er twee rijders voor mij bijna tegen elkaar aanreden… Bij het ingaan van Ossebroeken had ik toch al een rijder of vier gepakt en zag ik Frank voor mij rijden en kon ik hem aan de binnenkant passeren. Hierna zag ik dat Robin op de Suzuki goed gestart had en voor mij reed, dit werd een ronde een beetje stuivertje wisselen met hem, maar het lukte mij bij het aanremmen van de haarbocht hem te passeren.
Ik was ontzettend helder en scherp in mijn hoofd en focussen ging dus zeer goed, toch voelde ik een enorme druk en ik dacht dat zowel Robin als Frank aan mijn achterwiel zaten dus bleef ik iedere ronde pushen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hierdoor alleen maar bezig was ieder rondje perfect te rijden en helemaal in m’n eigen bubbel zat :)
Toen ik op het start finish bord zag dat ik nog drie rondes moest rijden dacht ik in eerste instantie jemig nu nog 3? Pfffff
Toen ik de laatste ronde inging heb ik er voor mijn doen er echt alles uitgeperst omdat ik nog steeds dacht dat er meerdere rijders aan mijn achterwiel zouden zitten uiteindelijk kwam alleen Dave Kooij mij nog voorbij en toen kwam de finish! Direct wilde ik mijn vrienden feliciteren ik keek achterom maar er zat helemaal niemand aan mijn achterwiel, het voelde voor mij als een overwinning ik had heerlijk gereden tijdens de uitloopronde kon ik het niet droog houden en kwamen de tranen van blijdschap!
Dit werd nog meer versterkt toen ik op de paddock aankwam en al mijn vrienden mij juichend ontvingen. Ik was van P22 naar P12 gereden met alleen maar snelle tijden en was ruim 9 seconden los gereden van mijn achterblijvers! Superblij trots en emotioneel heerlijk was dit! Weer een goed race weekend ondanks op vrijdag het geluid gezeur mocht dit niet de pret drukken!
Dank aan de volgende mensen:
Ed mijn alles
Toontje voor alle support en hulp
Anita voor de massages
Ton en Bas voor hun komst en support
Akke en Willem voor hun komst/support
Sylvia en Bert voor hun komst/support
Frank, Robin en Peter voor de strijd en saamhorigheid
Familie Lentink voor het organiseren
Volgende race? Zie calendar!