De enigste racedag op de RSZ Motorsport kalender met maar liefst 3 sprintraces, voorafgegaan door een vrije training en 1 kwalificatietraining.
De vorige race op 14 juni had ik me bewust van de pro-sport naar de light klasse laten zetten, omdat ik gezien mijn handicap komende vanuit een nekhernia niet erg snel rond kon rijden.
Ondertussen heb ik veel getraind en gesport, maar ik wist dat ik helaas nog steeds met een handicap moest gaan racen wat mij meerdere seconden per ronde zou gaan kosten aan tijd...
Ik had voor 11 juli mezelf een nieuw doel gesteld: Een rondetijd onder de 2 minuten rijden en niet laatste worden in mijn klasse! De weersverwachting voor het TT-Circuit was gelukkig redelijk positief en in de week voorafgaand aan de racedag was de neerslagkans teruggelopen van 80% naar 40% :)
In ieder geval wist ik dat het racen iets beter zou moeten kunnen als de vorige keer, we hadden hiervoor de remhendel op de motor wat hoger dan normaal gezet, om er sneller bij te kunnen aan het eind van de rechte stukken want daarmee had ik de grootste problemen.
De vrije training ging lekker en de motor voelde goed aan, toch merkte ik dat ik me wel erg op mijn rechterhand moest blijven concentreren en het middelvingertje permanent om de remhendel moest laten... anders kon ik wel eens te laat zijn met remmen...
Tijdens de kwalificatietraining kwam ik weer wat meer in mijn ritme en dit leverde me een 43ste startplek op van de 49 rijders met een rondetijd van 1.58.8! Kortom ik had mijn eigen gestelde doel al behaald en nu nog 3 races rijden...
Deze race was direct weer een typische Assen-race. Wat heel fijn was, was dat RSZ de rijnummers op de baan had aangebracht zodat iedereen wist waar hij of zij stond. Ja niet dus in mijn geval, op de plek waar ik moest staan met mijn nummer 37 stond al een rijder, ik reed zachtjes tegen zijn achterband aan om aan te geven dat ik daar moest staan, maar hij keek om en bleef gewoon staan! Dus ging ik er maar naast staan... Helaas werd dit niet door de organisatie opgemerkt en gingen we op deze manier van start.
Mijn start was aardig goed, echter met zoveel rijders in de baan moest ik gewoon rustig door de 1e haarbocht, gewoonweg omdat het te vol was, in ossenbroeken haalde ik al wat rijders in, echter toen we de 1e keer over start/finish kwamen begon het te regenen, overal witte vlaggen met rode kruizen en al snel verscheen op de digitale borden de code 60 en was het verplicht rustig aan rijden...
Toen dit uiteindelijk weer op groen ging omdat de regen in de noordlus van het circuit ophield, konden we flink gas geven maar na een paar rondjes was de race al afgelopen helaas. En door het natte gedeelte op de baan waren alle rondetijden wat hoger dan normaal. Toch kwam ik als 24ste over de finish!
Deze race startte ik dus vanaf P 24.
Ook deze start ging aardig goed, echter werd ik in ossenbroeken flink afgesneden en was het letterlijk ellebogenwerk tot aan de Strubben.
Ik zat er goed op en het ging direct erg hard, op een gegeven moment werd ik ingehaald door iemand waarbij ik al snel merkte dat ik op het achterste gedeelte van het circuit sneller was dan deze rijder. Ik besloot dan ook om de volgende rond mijn aanval in te zetten, vanaf duikersloot door meeuwenmeer snelheid opbouwen en voor hoge heide de rijder te passeren. Dit ging zoals gepland echter stuurde de rijder direct na mijn inhaalactie zijn motor naar binnen en botste hiermee tegen mijn achterkant aan. Hierdoor werd hij getorpedeerd en ik kreeg een gigantische dreun en kon nog maar net mijn motor in balans houden, terwijl ik al dacht dat ik in de grindbak zou belanden... Toen ik bij de Geert-timmer bocht aankwam was het direct code rood en wist ik dat het de rijder moest zijn die tegen mij aan was gereden.
De race werd stil gelegd en bij de uitloopronde zag ik de rijder en motor op de baan liggen, erg eng om te zien, gelukkig bewoog hij wel.
Racen brengt gevaren met zich mee en toch wil je niet dat een andere rijder iets overkomt. Direct na deze race heb ik het incident wel gemeld bij de organisatie, meer kon ik op dat moment niet doen... Deze race leverde mij een 30ste plek op...
De laatste race van de dag, mijn uitgangspunt hierbij was dat ik niet alle risico’s meer zou gaan nemen en bij vermoeidheid zou stoppen. Toch reed ik deze race heerlijk ontspannen en kon ik vrij constant mijn tijden rijden, echter nog sneller rijden zat er voor mij niet meer in.
Samengevat: Weer een stukje beter gereden, alle races kunnen rijden, mijn doel ruimschoots gehaald en nu weer volop verder met trainen want 20 en 21 juli volgen 2 leuke circuitdagen op Mettet en 16 augustus de endurance race op het TT-circuit
Dank aan iedereen die ons kwam helpen, bezoeken en aanmoedigen!